Meny
Våra företagstjänster
Betala och ta betalt
Företagslån och finansiera
Spara och placera
Pension och försäkring
Internetbank, app och BankID
Er verksamhet

Så gör du när kunden inte betalar

Händer det att dina kunder inte betalar? Uteblivna betalningar kan få jobbiga konsekvenser, så se till att ha en plan i skrivbordslådan om det händer. Här får du hjälp på vägen.

Discussion between two colleagues. Man holding a computer

Om kunden inte betalar

Steg 1. Agera direkt

Om du inte får betalt i tid – agera direkt. Är det en större faktura, ring kunden och fråga vad som har hänt. I bästa fall har de bara missat… Är det mindre affärer av engångskaraktär ska du vara snabb med att få iväg en påminnelsefaktura.

Steg 2. Skicka en påminnelse med avgift och ränta

Om din kund inte betalar på förfallodagen har du rätt att ta ut en påminnelseavgift och dröjsmålsränta, om du har avtalat det med kunden. Den lagstadgade avgiften är för närvarande 60 kronor och dröjsmålsräntan 8 % över referensräntan.

Lägg på avgiften och räntan på din påminnelsefaktura och ge kunden en ny tidsfrist, förslagsvis på 10 dagar.

Är kunden ett företag eller en myndighet kan du istället ta ut en förseningsersättning på 450 kronor. Om du gör det kan du inte också kräva kunden på påminnelseavgift, inkassokostnad eller avgift för upprättande av amorteringsplan.

Gör det enkelt med effektiva betalningsrutiner

Steg 3. Fortfarande inga pengar? Skicka ett inkassokrav

Om kunden inte betalar trots påminnelsen är nästa steg att skicka ett inkassokrav. Inkassokrav är ett i lag reglerat förfarande sätt och ett påtryckningsmedel för dig för att få in kundens betalning. I detta brev informeras kunden om att du överväger att inleda rättsliga åtgärder om betalning uteblir. Du har rätt enligt lag att ta en avgift på högst 180 kr för detta brev.

Inkasso

Steg 4. Dags för Kronofogden

Kommer det fortfarande inga pengar är det dags att göra en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

Att ansöka om ett betalningsföreläggande kostar 300 kronor (pengar som du sedan kan kräva kunden på). Om din kund inte protesterar mot kravet, och när Kronofogdemyndigheten utfärdar utslag på skulden, resulterar din ansökan i en betalningsanmärkning för en privatperson. För ett företag (juridisk person) uppstår en markering när en ansökan lämnas in, vilken är synlig i två år.

Betalningsanmärkningen förs in i ett register och visas när någon tar en kreditupplysning på kunden. Uppgifterna finns kvar i registret i minst tre år för fysiska personer och fem år för företag.

Vill du att Kronofogdemyndigheten ska hjälpa dig att driva in pengarna tillkommer ytterligare en kostnad på 600 kronor. Om inte Kronofogdemyndigheten kan förmå din kund att betala avgiften, får du en faktura på beloppet.

Om kunden bestrider fakturan

Om din kund hävdar att fakturan är felaktig och bestrider kravet, får du varken skicka något inkassokrav eller ansökan om betalningsföreläggande.

Konflikten ska då hanteras i domstol. Det betyder att du som fordringsägare ska lämna in en stämningsansökan, som beskriver vad du anser dig ha rätt att kräva av din kund och varför.

Som kund i Swedbank eller sparbankerna kan du teckna ett förmånligt avtal om inkassotjänster med Lowell. Du får snabbt hjälp med hela processen, betalar inga avgifter och får behålla hela fakturabeloppet, inklusive ränta. Inkassolösning för bankens kunder (lowell.se)

Ta betalt i butik och online

Med effektiva betaltjänster gör ni det enklare för era kunder att betala!

Tips - Så får du betalt i tid

  • Gör kreditkontroller
    Ta kreditupplysning på nya kunder och kolla er egen kredithistorik för de befintliga kunderna.
  • Fakturera och påminn i tid
    Fakturera alltid när jobbet är gjort och var snabb med påminnelsen. Får du ingen respons inom skälig tid – skicka fakturan till inkasso.
  • Välja rätt metod
    Bara omkring hälften av fakturorna som skickas med e-post betalas i tid. Sannolikheten att få betalt i tid är större om du skickar fakturan med posten. Vill du ändå mejla dina fakturor – komplettera med ett sms.
  • Var tydlig
    Fakturan ska vara klockren. Vad gäller den, vem är kontaktperson, hur och när ska den betalas.

Andra läste också:

  • Att ta betalt som företag – såhär kan du tänka

    Står du inför valet av betaltjänst är en bra början är att utgå från den dagliga verksamheten och de behov du har. Vi har samlat några av dem.

    Vilken betaltjänst - verksamheten och behovet avgör
  • Tips på hur du skapar bättre likviditet i företaget

    Att ha pengar i kassan är viktigare, och svårare, nu än på länge. Här är tipsen som hjälper dig som företagare att förbättra likviditeten och få ett bra kassaflöde.

    Likviditet – Så fixar du likviditeten